Maserati Coupé
2005.05.20. 15:56
A nyitott tetős Spyder premierje után a kupéváltozat is megújult a Maserati kínálatában.
A korábban 3200 GT néven ismert modell a továbbiakban Coupé elnevezéssel folytatja pályafutását, átdolgozott karosszériával és új erőforrással. A Spyder motorteréből származó 4,2 literes V8-as szívómotor 285 km/h-s végsebességet és mindössze 4,9 másodperces gyorsulást ígér, miközben exkluzív utasterében négy felnőtt számára nyújt teljes értékű ülőhelyet. A modell 1999-es bemutatkozása óta a briteknél például több mint kétszer annyi kelt el a típusból, mint amennyi a Maserati összes eladása az elmúlt két évtizedben.
A 3200 GT formatervével nagyjából megegyező Coupé karosszériáját csak az új fényszórók, erőteljesebben domborodó motorháztető és az egyedi megjelenést biztosító ívelt hátsó lámpatestek helyett negyed körcikk alakú egységek jelentik a változást. A 15 küllős könnyűfém kerekek 18 colosak.
A kétajtós, négyüléses kupékarosszéria hosszirányban elhelyezett frontmotort és hátsókerékhajtást rejt. A Spyder orrában feltűnt 4244 köbcentiméteres V8-as hengersorai 90 fokos szögben állnak, 184 kg-os tömege 20 kg-mal könnyebb a 3200 GT erőforrásánál. Az előd 370 lóerős teljesítményével szemben az új egység már 390 lóerőt teljesít hétezres percenkénti fordulatszámon, míg maximális forgatónyomatéka hattal több, 451 Nm.
Álló helyzetből mindössze 4,9 másodpercre van szüksége az autónak a százra gyorsításhoz, a négyszáz méteres távot 13, míg az ezer métert 23,5 másodperc alatt teljesíti. A vágta egészen a 285 km/h-s végsebességig tarthat. A Bosch ME7.3.2 gyújtás- és befecskendező-rendszer már az európai és amerikai környezetszennyezési normákat is teljesíti, OBD II diagnosztikai rendszere segítségével a motorvezérlés hibájából fakadó magasabb emisszióra is figyelmeztet. A gázpedál már "drive-by-wire" elektronikus rendszerű, míg a 3200 GT-nél takarékosabb Coupé hatótávolsága a 88 literes alumínium üzemanyagtanknak köszönhetően növekedett. Nem csak az erőforrás működésére, hanem a megjelenésére is nagy figyelmet fordítottak, hiszen a hengerfejet vörös színűre fényezték.
A Coupé sebességváltója hat előremeneti fokozattal rendelkezik, ezek közül az első és második háromszorosan, míg a harmadik és negyedik sebesség kétszeresen szinkronizált. Az ideális súlyelosztás érdekében a sebességváltót a hátsó tengellyel és differenciálművel egybeépítve szerelték be. A szekvenciális, kormánykerékről kapcsolható Cambiocorsa kiadásban ez az egység még a váltó hidraulikáját is tartalmazza. A normál, sportos, automata és csúszós felületre alkalmas módok közül lehet választani, így a tengelykapcsoló pedál nélküli Cambiocorsa a motorvezérlő elektronikával és a kipörgésgátlóval működik együtt a választott üzemmódban. Az autó lefékezése után a Cambiocorsa automatikusan egyesbe teszi a váltót, míg aktuális sebességfokozatot kijelző mutatja a műszerfalon.
A kiváló menetviselkedés az 52-48%-os súlyeloszlásnak köszönhető. A tekintélyes forgatónyomaték továbbításához 215 mm átmérőjű kéttárcsás kuplung asszisztál, de a lendkerék is mindössze 240 mm-es.
A felfüggesztést úgy tervezték, hogy minél nagyobb stabilitást és a lehető legkisebb rugózatlan tömeget érjék el. Az első és hátsó kétlengőkaros felfüggesztések alumínium alkatrészeket vonultatnak fel, de a 15 küllős kerekek is könnyebbek a 3200 GT-nél. A Coupé esetében opcionális felszerelés a Skyhook automatikusan változó hangolású lengéscsillapító. Hat szenzorja segítségével a Mannesmann-Sachs által kifejlesztett, a piacon lévőknél tízszer gyorsabban reagáló rendszer mindig az útviszonyokhoz igazíthatja az autó felfüggesztését. A vezető kétféle hangolás, normál és sport közül választhat a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval.
Előre a 8Jx18 könnyűfém kerekekre 235/40 Z18-as, míg a hátsó 9,5Jx18 kerekekre 185/35 Z18-as abroncsok kerülnek. Az alapfelszerelés része a blokkolásgátló és kipörgésgátló, utóbbi kikapcsolható, de az autó minden indításakor újra aktivizálódik. A sebességgel változó rásegítésű szervokormánnyal 12 méteres fordulókör érhető el. Előre 330 mm, míg hátulra 310 mm átmérőjű szellőztetett, négydugattyús tárcsafékeket szereltek fel.
A 3200 GT utasteréhez képest a Coupé még tágasabb belsőt kínál, többek közt 25 mm-rel több fejteret és 15 mm-rel nagyobb lábteret az első utasoknak. Újak az első ülések, melyek minden irányban elektromosan állíthatóak, a vezető oldalán memóriával, amely a visszapillantó tükrök helyzetét is megjegyzi.
A középkonzolra Maserati Info Centre nevű, 5,8 colos színes képernyővel kombinált központi számítógép került. A CD-lejátszó és automata klímaberendezés irányítását ellátó rendszer extraként GPS műholdas navigációval, GSM telefonnal, hangvezérléssel és ötlemezes CD-tárral bővíthető.
A csomagtartó térfogata CD-tár nélkül és pótkerék nélkül 315 literes, ez a kerékjavító készletet is magába foglalja. A kisautókéval megegyező méretű csomagtér - gondolva a felhasználókra - két golfzsák számára is elegendő helyet kínál.
A fékerő-elosztó, kipörgésgátló és blokkolásgátló mellett magasságállítós, fényszórómosós xenon lámpatestekkel szerelik a Coupé modelleket. Ezen felül elektronikus övfeszítők és överő-határolók, továbbá négy légzsák kerül az autóba. Nagy ütközés esetén a Coupé automatikusan lekapcsolja az elektronikát, amely az üzemanyagpumpát működteti. A kényelmet továbbá sebességtartó automatika és parkolószenzor szolgálhatja. Az új Coupé 16 színben és tízféle bőrkárpitozással érhető el, ezek kombinációját a személyre szabható opciókkal tovább bonyolíthatjuk.
Motor: 90 fokos szögben álló V8-as
Felépítés: orrmotor-hátsókerékhajtás
Hengerűrtartalom: 4244 ccm
Furat/löket: 92 x 80 mm
Teljesítmény: 287 kW (390 LE) 7000/perc
Nyomaték: 451 Nm 4500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Saját tömeg: 1570 kg
Hossz./Szél./Mag.: 4453/1822/1305 mm
Tengelytávolság: 2660 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1525/1538 mm
Üzemanyagtartály: 88 liter
Gumiabroncsok elöl és hátul: 235/40 Z18 és 265/35 Z18
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 s
Gyorsulás 0-400 m: 13 s
Gyorsulás 0-1000 m: 23,5 s
Végsebesség: 285 km/h 7550/percnél
|