Autók : Toyota Ultimate Celica |
Toyota Ultimate Celica
2005.05.20. 15:51
A sportkocsi-újdonságok bemutatásuk után nem sokkal általában megjelennek a különféle tuningcégek kínálatában is több-kevesebb átalakítással, viszont sokszor a gyár is készít egy még erősebb, még sportosabb verziót. Így tett a Toyota is, a Celica hetedik generációjának 1999 őszi bemutatója után nem sokkal, januárban megjelentette a kupé három újabb változatát: a szupererős Ultimate Celicát, a versenyautós TRD Celicát és a nyitott Celica Convertible Conceptet. Míg az előbbi kettő sorozatgyártása kétséges, addig a Celica Convertible előbb-utóbb megjelenik majd a márkakereskedők kínálatában a jelenlegi dupla kereklámpás Celica Cabrio utódjaként.
A három koncepció közül kétségkívül az Ultimate Celica a legérdekesebb. A Formula-1-es stíluselemekkel megalkotott modellhez hasonlót láthattunk már korábban is a Mercedes-Benz Vision SLR személyében. Első pillantásra feltűnik a citromsárgára fényezett autón a hatalmas első légterelő. A sportosan domborodó motorházfedél kettős levegőbeömlő-nyílásából induló él az autó orra felé közelítve egyre szélesedik, majd egy Formula-1-es versenygéphez hasonlóan csúcsosodik ki. Ebből a középső egységből indul kétoldalra a szárnyszerű első légterelő, amely lökhárítóként szolgál és szervesen illik a karosszériához. A külső további figyelemreméltó elemei a kiszélesített hátsó kerékívek, valamint a magas szárnnyal és mélyen tartott, öblös lökhárítóval egységet alkotó farrész. Izgalmas részlet a középre helyezett dupla kipufógócső. A sportos külsőt a nagyobb méretű könnyűfém kerekek és az ultra-alacsony profilú gumiabroncsok fokozzák.
Az Ultimate Celica teljesítménye megfelel az agresszív külsőnek: ötszáz lóerős motor hajtja. Az autót Kaliforniában, az Egyesült Államokban tervezték, összkerékhajtásos szerkezete megegyezik a tengerentúli Pikes Peak hegyiverseny gépeinek technikájával. A motorházfedél alatt 2,0 literes, 16 szelepes, turbófeltöltéses négyhengeres motor dolgozik. 500 lóerős teljesítményét 8000-es percenkénti fordulatszámon adja le, a legnagyobb 450 Nm-es nyomaték 5500-as főtengely-fordulatnál áll rendelkezésre. Ezen erőmű segítségével az Ultimate Celica mintegy 300 km/h-s végsebesség elérésére képes. Az utastér nagyjából változatlan maradt, a hangulatot sportkormány és Recaro sportülések fokozzák.
A két másik Celica-modell eltérő igényeknek felel meg. A Toyota sportos modellekért felelős fejlesztőrészlege (TRD - Toyota Racing Developement) készítette el a TRD Celicát, melynek szolidabb változata Japánban már kapható is TRD Sports M néven. Motorja 1,8 literes VVTL-i négyhengeres 200 lóerős teljesítménnyel, 240 km/h-s végsebességgel, spoiler-készlettel és sportos utastérrel. A TRD tanulmánymodell ennél jóval agresszívebb megjelenésű: karosszériája a versenyautók külsejéhez hasonlít. A harmadik koncepció, a Celica Convertible pedig nemsokára alig eltérő formában sorozatgyártásba is kerül.
Motor: négyhengeres, 16 szelepes, turbófeltöltéses benzines
Hengerűrtartalom: 2000 ccm
Teljesítmény: 367 kW (500 LE) 8000 1/min
Nyomaték: 450 Nm - 5500 1/min
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 s
Végsebesség: 300 km/h
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 sebességes kézi váltó
|